Montessori počítání – jak začít a jaké pomůcky budu potřebovat

montessori počítání - pomůckySyna poslední dobou začaly velice zajímat čísla. Počítá všechno od prstů na rukách po cereálie, které má k snídani (což je obzvlášť praktické, když se ho snažíte za nějakou rozumnou dobu vypravit do školky 🙂 ).

Abych toto jeho senzitivní období podpořila, rozhodla jsem se nastudovat, jak Montessori přistupuje k výuce počítání, a připravit několik aktivit, které by ho mohly na jeho cestě za poznáváním matematiky v tomhle věku zajímat. Jak už jsem psala několikrát (třeba v příručce Montessori domácnost), snažím se vždycky předtím, než investuji víc peněz do pomůcek nebo vybavení, otestovat, jestli syna dané věci budou zajímat. V tomto případě jsem se proto rozhodla vyrobit si pomůcky sama a teprve pokud to uznám za vhodné, nakoupím dražší Montessori materiály.

V tomto článku vám ukážu, jaké pomůcky jsem vyráběla a jak je Montessori používá při počítání. Jedná se o následující tři věci:

  1. červeno-modré číselné tyče,
  2. hmatové číslice,
  3. početní karty.

Pojďme se nyní na jednotlivé pomůcky k počítání podívat více do detailu.

montessori číselné tyče diy

1. Červeno-modré číselné tyče

Pro děti vě věku od tří do čtyř let je velký problém pochopit, že přidáním další jednotky k celku vznikne nový celek. Je pro ně náročné představit si například to, že když se ke čtyřem kostičkám přidá ještě jedna, je jich celkem pět.

Z toho důvodu Montessori vymyslela číselné tyče. Jsou seřazeny podle délky od jedné do deseti. Nejkratší měří jednu jednotku (například 10cm) a reprezenzuje číslo jedna. Další měří dvě jednotky a reprezentuje číslo dva atd.

S těmito tyčemi lze manipulovat a vytvářet s nimi různé kombinace a srovnání. Například spojením tyče o jedné délce a tyče o dvou délkách získáme stejnou délku jako má tyč reprezentující číslo tři. Díky tomu dítě začíná chápat význam toho, co číslice reprezentují. A začíná také chápat koncept sčítání.

Dále pak může přikládat kartičky s čísly k jednotlivým tyčím, aby si uvědomilo provázanost mezi číslicí a její hodnotou. A učí se posloupnost číslic.

Jak jsem pomůcku vyrobila?

Pro naše účely jsem k výrobě této pomůcky použila tvrdý papír o gramáži 600g/m2. Na něj jsem narýsovala čtverce o rozměru 2x2cm a na střídačku je fixem vybarvila modrou a červenou barvou. A ty pak vystříhala, jak můžete vidět na obrázku.

hmatové číslice pro montessori počítání

2. Hmatové číslice

Hmatové číslice používáme k několika účelům. K tomu, aby se dítě naučilo názvy jednotlivých číslic, používáme tzv. trojstupňovou lekci, kdy dítěti postupně říkáme: “To je jedna.” “Podej mi jedna.” a “Jaké je to číslo?” Dítě musí položit prsty na číslici a obkreslit její obrys, čímž dostává do svalové paměti to, jak tvar čísla vypadá, což využije při psaní.

Dále se hmatové číslice můžou používat k tomu, že je dítě rozloží postupně před sebe a pod ně přikládá žetony nebo korálky podle toho, jaké číslo je na nich napsané. Žetony přikládá vždy po dvou, každý následující pár pod ten předchozí, čímž se začíná učit rozlišovat sudá a lichá čísla.

Aby se dítě při této aktivitě mohlo samo opravit, když udělá chybu, je nutné, aby počet žetonů přesně odpovídal celkovému součtu čísel na kartách.

Jak jsem pomůcku vytvářela?

Důležité u této pomůcky je, aby číslice měly jiný povrch než zbytek kartičky, aby dítě hmatem poznalo tvar číslice. K tomu jsem použila číslice vystříhané z filcu, které jsem pomocí tavné pistole nalepila na papírové kartičky.

Jak přesně jsem postupovala, se můžete podívat na Instagramu.

počítání s dinosaury

3. Početní karty

Početní karty nejsou klasickou Montessori pomůckou, ale rozhodla jsem se ji do naší výuky začlenit, protože jsme doma měli v rámci #offlinedetstvi krásné početní karty s dinosaury a přišlo mi škoda je nevyužít.

Dítě počítá předměty na dané kartě a pak kolíčkem označí, o jaké množství se jedná. Karty jdou na internetu sehnat snad na jakékoli téma, které zrovna vaše dítě zajímá, a jsou velice snadné na vytvoření.

Závěrem

Jaké aktivity a Montessori pomůcky jste používali nebo používáte pro úvod do počítání s vašimi dětmi? Co se vám osvědčilo a co naopak ne? Budu moc ráda, když mi napíšete do komentářů.

My jsme zatím ve fází testování. Ale určitě v budoucnu připravím článek o tom, jak to u nás všechno probíhalo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to top