Jak rozvíjet fantazii u dětí pomocí Montessori

Když jsem se seznamovala s Montessori pedagogikou, úplně jsem nesouhlasila s tím, že malé děti by se měly setkávat jen s reálnými věcmi. Do Montessori v tomto věku nepatří žádní čarodějové, mluvící auta a létající koberce. Naopak dětem chcete ukazovat co nejvíc reálné obrázky.

Měla jsem obavy, že takhle nebudu rozvíjet synovu fantazii. Že sám pak nedokáže přemýšlet o ničem, co kolem sebe bezprostředně nevidí. Montessori má proti těmto námitkám dva silné argumenty:

  1. Malé děti (cca do šesti let) nedokáží pořádně rozeznat, co je a co není reálné, takže smyšlené příběhy jsou pro ně dost matoucí.
  2. Pro mě silnější argument bylo to, že tím, že jim předkládáme “dospěláckou fantazii”, což například většina pohádek je, zabraňujeme tomu, aby si dítě vyvinulo svou vlastní a originální fantazii, která nebude ovlivněná dospělými.

Protože mi celý Montessori přístup dával smysl, rozhodla jsem se, že mu budu důvěřovat i v této oblasti. A teď po třech a půl letech můžu s klidem říct, že to bylo dobré rozhodnutí a synova představivost nijak neutrpěla.

Uvědomila jsem si to uplynulém víkendu, kdy jsme se spolu byli projít k řece a on přicházel s takovými nápady na hru, že jsem se sama nestačila divit. Takže pokud váháte, dejte tomu prostě šanci. Na klasické pohádky bude dost času od zhruba šesti let.

Jak se k rozíjení představivosti u dětí stavíte vy?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to top